Thursday, June 5, 2008

Ve Demokratlarin adayi...

15 aylik yorucu, kiran kirana , omuz omuza yaris bitti. Bu gercekten bir yaris, sinir savasi hatta. Hillary Clinton in yaninda Amerika'nin en sevilen gecmis baskani Bill Clinton vardi. Gerci son donemler oldukca asabilesti, muhabirlere saldirdi, bagirdi, cagirdi. Bu arada cok da dedikodusu yapildi kampanya gezilerinde ne cevizler kirdiginin. Kalp ameliyatindan sonra huyu degisti dediler, elestirdiler. Ama bu power-couple ortami cok gerdi. Hillary Clinton cok dirayetli, inatci, savasci, enerjik bir amazon. Yuzunu hic degistirmedi, bikmadan usanmadan kapi kapi dolasti, halka oynadi. Ama bir de super delege denilen parti yoneticileri var ki onlar halkin (ozellikle yasli, beyaz kadinlarin ve az gelirli mavi yakali, beyaz erkeklerin) yedigi masallara kanmadilar. Yetmedi Clinton markasinin pazarlanmasi. En son Florida ve Michigan eyaletleri ile ilgili kararlarda Obama 'nin dedigini kabul etti parti. Aslinda kadin olmasi acisindan Hillary i destekliyor olmam lazimdi ,veya Turklerin cogunun sicak Clinton anilari nedeniyle. Bana tuhaf bir sekilde Tansu Ciller ' i hatirlatti. Yuzunde surekli siritan maskesi, populist olmaya calismasi, ama bir yandan da guc arenasinda kendini pazarlamasi, "bu baciniz iktidara gelsin mi" veya "kendim icin istiyorsam namerdim, ben iktidara mecburum" soylemleri.. Bana samimi gelmiyor kusura bakmayin. Klasik bir politikaci , ne careki kadin olmasi nedeniyle daha hirpalanabiliyor, kendini ispatlamak icin daha cok paralaniyor. Bu noktalarda ve mucadele sanatinda tam not. Ama Amerika'nin ve dunyanin patronu olmamali.
Diger yanda kahramanim, African- American Barack Hussein Obama. Degisimin simgesi, cok iyi bir hatip, hatta cumle icinde kelimeleri teker teker dura dura soyluyor da cumle sonunda ben "Veleddalin, amin" diyecek gibi hissediyorum kendimi. 2007 Subatinda, coook soguk bir gunde bizim Illinois in baskenti Springfield de Abraham Lincoln un baskanligini ilan ettigi yerde yola ciktigi andan beri izliyorum. Evet tecrubesiz, ama ilginc bir liderlik stili var, insani aliyor, olaya katiyor, parcasi oluyorsun bir butunun. Cok guzel guluyor, basket oynuyor, kocaman kulaklari, uzun bacaklari, ve cok guzel elleri var. Entellektuel, cok iyi egitimli, bilge bir adam. Yani saygin ve genc. Teknolojiyi ve Internet in gucunu olaganustu sekilde kullandi kampanyasinda. Hillary icin hep iyi konustu, basi pastorleri ile beladan kurtulmadi, cok elestirildi, ama akilli oynadi. Aslinda ekibini kutlamak lazim, muthis strateji, muthis pazarlama, super fund-raising. Gencler Obama'yi bu gune getirdi, ozellikle yeni oy verenler, yasli-beyaz kadinlar otursun kadin programlarindaki Hillary nin nasil pancake yaptigini seyredip dertlerine yansinlar. Bastan partisi dahil hic kimse inanmadi, diger Illinois senatoru Dick Durbin disinda aylarca destekleyeni olmadi. Ozellikle caucus denen uzlasma - ikna - tartisma tipi secimlerde cok basarili idi. Kitleleri cok guzel harekete gecirdi, yasli beyaz kadinlar ve meksikalilar haric. Bir noktadan sonra Hillary i birakti, artik nihai hedef olan McCain ile ugrasmaya basladi, baskan adayi gibi. Sonlara dogru buyuyen cig seklinde super delege destegi geldi. Ve 2118 i deldi gecti.
Soguk Springfield gununden 15 ay sonra (yaklasik 470 gun) bu sefer Minesota da hic yanindan ayirmadigi mor-sever, gaf-yapar , entellektuel karisi Michelle e sonra kizlarina tesekkur etti, zaferini anneannesine adadi ve Demokratik Parti baskan adayligini cok kesin bir sekilde ilan etti. Ben artk hic bir seyin eskisi gibi olmayacagini dusunuyorum ana secimi kaybetse de. Bir tarih yazdi ve ben de bu tarihi bastan beri adim adim izledim, dua ettim. Genc, dinamik, populist ve kokusmus politikadan yana olmayan, 'degisim' diye yola cikan, entellektuel, bilgili, etik degerleri yuksek , ve de bestseller kitap yazmis bir liderin / insanin dunya icin onemli oldugunu ve bircok ulkede, umarim benim orta dogulu ulkemde de degisimi trigger edecegini ve domino taslarinin birer birer devrilecegini dusunuyorum, kendi adima ve dunya icin umutlaniyorum. African - american bir baskan adayi veya baskan Amerika icin cok buyuk bir adim, ama bu onemli degil. Zira Obama da rengi disinda African-American degil. Yolunun isiklar icinde olmasini diliyorum, kazanamazsa lutfen TR ye gelsin, parti kursun.

No comments: