Friday, March 21, 2008

Vergi ve posta

Bu sene kendimle cok gurur duydum, aslinda gurur olsun diye yapmadim, valla inattan. Vergimi kendim doldurdum. Her sene 14 Nisan a kadar vergi formlarini doldurmak ve postalamak gerekiyor. Hem federal hem de eyalet icin ayri ayri dolduruluyor. Gecen sene fakirlere yardim eden Belediye ye gitmis ve bir sekilde arada kaynayarak formlari doldurtmustum. Bu sene yine gittim, ancak bana uste odeme durumu cikardilar. Onlara yabanci ve doktora ogrencisi oldugumu , gecen sene boyle bir durum olmadigini soyledimse de dinletemedim. Sonra hirs yapip formlari ve doldurma talimatlarini okudum, okulun da verdigi program yardimi ile basardim. Aslen cok karmasik gorunuyor, ama bizim gibi yabancilar icin fazla kafa karistirici kalem yok. Sadece formlar karisik. Ancak hersey de oldugu gibi bunda da talimatname mukemmel. Adim adim sabirla takip edilecek. Bu aylarda her kose basinda bir vergi-doldurucu var, hatta bunlar sezonluk yer kiraliyor ve sonra yok oluyorlar. Umarim bir hata yapmamisimdir, gecen sene cok korkmustum. Bu sene cok sallamiyorum acikcasi. Bu arada cozemedigim neden yabancilara e-filing hakki verilmedigi, cok sacma cunku form ayni. 5 dolar geri alacagim yere 5 dolar uste posta masrafi yaptim. Neyse bu vesile ile pek sikca gitmedigim postahaneye gittim. Okula yakin olan merkez postane 24 saat acik. Ben eve yakin olanina gittim, ve tapindim adeta. Bir kere cok temiz, duzgun, hersey tikir tikir. Olay cok basit. Yani hersey de oldugu gibi posta sistemini de mukemmel kurmuslar.
Bu ulkede posta akil almaz sekilde isliyor. Insanlar on-line isleme aliskin degil, cekleri posta ile yolluyorlar. Katalog ile alisveris veya on-line alisverisin eve gelisi hep posta ile. Herkes birbirine rahatlikla paket yolluyor. Bana DVD ler posta ile geliyor, ben geri postaliyorum. Turkiye de olsa hayatta guvenmem. Akil almaz junk mail uretiyorlar, bunun bir nedeni de adresin cok onemli olmasi ve maalesef adres bilgimin (telefon da ayni sekilde cunku vermek zorunda kaliyorum) herkesin elinde olmasi, her ici daralanin veya birsey satanin derhal bir mail sallamasi. Hal boyleyken hem sirketler hem kisiler postayi cok yogun bir lojistik kanali olarak kullaniyor. Bunun sonucunda posta idaresi dev bir isveren haline gelmis. Bizim apartmanin postacisi hafif catlak bir African-American teyze. Oglen geliyor paket, posta tek tek kutulara koyuyor. Bir minibusu var, baska turlu basa cikilabilecek gibi degil, oyle yurume veya bisiklet ile olmaz. Karda kista en zor kosullarda bile geldi. Bana surekli junk getiriyor, ama olsun iyi ki geliyor.

No comments: