Friday, November 23, 2007

Oak Park - kütüphane

Bugün , ki tatilin ertesi veya devamı, proje ekibi olarak biraraya geldik ve her yer , daha doğrusu okul kapalı olduğu için - Allahtan-, Oak Park taki kütüphanede çalışmaya karar verdik. Oak Park batıda, ama batının güzel ve engin yüzü. Austin , ki kara batı oluyor, geçince , sevimli, turistik, sakin ve de tipik bir suburb. Meşhur mimar Frank Lloyd Wright'ın yaptığı evler ve stüdyo/evi burda. Orta ve orta üstü sınıfın yaşadığı bir yer. İki-üç katlı tuğla binalar, güzel evler, şirin minik bir kaç cadde. Daha önce bir kere daha gitmiş ve çok beğenmiştim. Haydi Oak Park a diyince bana uzak olmasına rağmen hiç ikilemedim.
Oak Park bir yana , kütüphanesi şimdiye kadar hayatımda gördüğüm en güzel kütüphane ve de halk kütüphanesi. Vergilerin bu kadar yüksek olması kaçınılmaz, bu başka bir sınıf halka göre. Bir kere modern ama çevreye uyumlu bir bina. Kapılar otomatik, girmesi kolay. Güvenliği var. Girişte bir cafe var. İçerisi aydınlık, bir cephe yerden tavana cam, mimari yapısı basit ve sade , hatta Lloyd u hatırlatıyor, minimalist. Aydınlatma çok iyi. Üçüncü ve en üst katta grup çalışma odaları var, rezervasyon sistemi işliyor. Camlı bölmeler. Üstelik okuldaki gibi tepesi açık değil, kapıyı kapat, istersen bağıra çağıra kavga et. Kablosuz internet var, al laptopunu saatlerce çalış, eğlen . Tabi normal bağlantıda var özel terminallerde.
Kitle ilginç, homelessler, yaşlılar, gençler, herkes büyük bir huşu içinde kitap okuyor, ama sere serpe, klasik görüntü ayaklar tepede, ayakkabı çıkmış, önlerinde - ellerinde su şişesi. Ama okuyorlar. Kaynaklar zengin. Ben ne zaman en son kütüphanede çalıştım veya kitap aldım diye düşündüm, geçen sene bir kere. Gerçi ben de uzaktan erişiyorum. Ama gideyim de kitap alayım da okuyayım düşüncesi olmadı. Tabi biraz da kitaplarım kendimin olsun istediğim için satın alıyorum, bir semster boyunca textbookları kütüphaneden alanlar da var. Bir de ben çizerek, not alarak okurum. Ama haklılar, ders kitapları çok , çok pahalı, servet değerinde.
Ger, döneyim, yeni kitapları ve okuyan insanları görünce gözleri parladı. Ayrıca içersi çok temiz. Burada branch lere benzemiyor. Gerçi ana Chicago Public Library bina olarak çok görkemli, ama Oak Park onun bir kolu değil, orası suburb burası şehir. Aklıma bizim mahalledeki Newberry Library ve etkinlikleri geldi. Kütüphanelerin burda bir diğer özellikleri de etkinlikler düzenlemeleri, buna seminer, okuma, konuşma, gezme dahil. Yani sadece kitap bulunduran bir yer değil kütüphaneler. Kütüphaneler soğuk, duygusuz yerler değil, yaşayan sosyal mekanlar ve insanları içlerine alıp olaya dahil ediyorlar. Tek seçenek kitap değil, DVD , video, CD herşey var. Ve de tabi evsizlere çok iyi bir imkan sağlıyorlar, veya düşük gelirlilere.
Özetle Türkiyede'kinden çok farklı bir kavram. Tabi ben kendi öğrencilik yıllarımı hatırlıyorum.



No comments: